Elan GT6 eXplorer
Over de GT6 eXplorer
Wat zou er gebeuren..
..als je ervaren distributeurs van expeditieschepen bij elkaar zet, aan tafel met de beste ingenieurs van een moderne jachtwerf?
Het is ergens 2021 als Nils Schürg van Blue Yachting en Ron Spoelstra van Rossinante Yachts elkaar treffen tijdens een presentatie van Rob Humphreys. ‘s Avonds wordt het gesprek voortgezet aan boord van een Elan GT6. Aan boord van deze snelle decksaloon bespreken ze de situatie in het expeditiezeilen. De prijs van de -vaak in aluminium gebouwde- expeditiejachten loopt snel op. Levertijden eveneens.
Humphreys mengt zich in het gesprek. Met zijn zo kenmerkende “I do apologize, but..” legt hij uit dat de GT6 de tanks en alle andere zware gewichten onder de verhoogde deksalon vloer heeft. Dat er meer dan genoeg ruimte is voor een watermaker en een generator. “And then some..” Het composiet en laminaatplan van de rompen wordt geleverd door Gurit (hofleverancier van de America Cuppers) en de schepen hebben aanvaringsschotten en dubbele roeren. “Pretty much what you guys are doing. Mine are just a bit faster..”
Een vertrekkersschip is geboren
- Dubbele roeren
- Kottertuigage
- Verhoogde deksalon
- Grote, vaste navigatietafel
- Grootschoot op een targa beugel, aan het eind van de giek (i.p.v. in het midden!)
- Davits voor een grote bijboot
- Zonnepanelen 1200 watt
- Watermaker 100 liter/uur
- 840 A/h accu’s uitbreidbaar naar LiPo4
- Generator
- 500 liter diesel
- Romp 3D Vail infusie
- Verzwaarde wandputtingen
Interesse in dit jacht?
Neem contact op voor een proefvaart.
- Ron Spoelstra
- Bel 085 0 163 063
- Stuur een bericht
Bekijk de Elan GT6 eXplorer in 3D
Vertrekkers eisen
De romp van de door Humphreys Yacht Design ontworpen Explorer is stijf, stabiel en zeewaardig. Het schip kan hoge beladingen aan zonder de zeileigenschappen te beïnvloeden. Het interieur voorziet in veel provisieruimte en biedt overal houvast. Het meubilair is voorzien van “grijpranden” waardoor je in het geval van een schuiver niet misgrijpt.
bouwnummer 1 zal begin zomer 2024 te water gaan
Interieur
Met de grote, vaste navigatietafel (kom er nog maar eens om) en een ergonomisch interieur wat in vele houtsoorten verkrijgbaar is, is de Explorer een aangenaam schip om op te verblijven. De keuken tegen het hoofdschot is een logische keuze: hier, op het breedste punt van het schip, is de meeste ruimte en sta je het stevigst.
Layout
Technische specificaties
LENGTE OVER ALLES | 15,2 m | 49,9 ft |
ROMP LENGTE | 14,325 m | 47 ft |
WATERLIJN LENGTE | 13,495 m | 44,3 ft |
BREEDTE | 4,49 m | 14,7 ft |
DIEPTE (standaard) | 2,45 m T shape | 8 ft |
MASTHOOGTE (Incl Antenne) | 21,9 m | 71,9 feet |
WATERVERPLAATSING | 12.450 kg |
BALLAST | 3.900 kg |
WATER TANKS (standaard) | 500 l |
DIESEL TANKS | 300 l |
MOTOR (standaard) MOTOR (optie) | Volvo Penta 60 57 HP Yanmar 75 HP Volvo Penta 80 HP Yanmar |
GROOTZEIL | 62,60 m2 |
FOK | 51.14 m2 |
ASYMETRISCHE SPINNAKER | 153 m2 |
I | 18,09 m |
J | 5,482 m |
P | 17,15 m |
E | 6,15 m |
ARCHITECT: | Humphreys Yachts Design |